هنريك توماشفسكي طراح پوستر آزادانديش

طراحان گرافیک بخوبی می‌دانند که لهستان شهر مقدس آنهاست و هسته مرکزی گرافیک مدرن در این اینجا در ورشو نهفته است

طراحان گرافیک بخوبی می‌دانند که لهستان شهر مقدس آنهاست و هسته مرکزی گرافیک مدرن در این اینجا در ورشو نهفته است حتی مرتضی ممیز “به قول لوکرنک، توماشفسکی ایران لقب گرفته“ شاگرد رومن سیسلویچ لهستانی بود اما باید سرمنشا این الهامات هنريك توماشفسكي را که طراحان نامبرده تحت تاثیر و شاگرد او بودند را در چند خطی مختصر معرفی کنم. هنريك توماشفسكي طراح پوستر آزادانديشي از ورشو كه بر يك نسل تاثير گذاشته است. توماشفسكي که از نخبگان هنر گرافیک به شمار می‌آمد عنوان افتخاری طراح برگزيده صنعتی را نيز از انجمن سلطنتي هنرها در لندن دريافت كرد. توماشفسكي تا زمان بازنشستگي‌اش از آكادمي گرافیک لهستان در سال 1985، يكي از تاثيرگذارترين استادان دنيا در رشته خودش بود كه نسل‌هاي زيادي از هنرمندان و طراحان گرافيك از شاگردان وي بودند و برخي از آنها از ساير نقاط جهان آمده بودند. برخي از اعضاي گراپوس Grapus كه يك اتحاديه طراحي فرانسوي بود، عميقا تحت تاثير شيوه تدريس او قرار گرفته بودند و برآن شدند تا دامنه و شيوه كار جديدي را در برخورد با مقوله‌هاي اجتماعي سياسي و محيطي در پيش گيرند و پروسه پوستر سياسي در فرانسه را حياتي دوباره بخشند. يك قلم‌موي ساده، يك مداد و يك قيچي براي او كافي بود و بقيه كار را به تخيل و تجسم‌اش واگذار مي‌كرد. هنريك توماشفسكي شخصيتي كليدی و استاد چندين نسل از هنرمندان و طراحان در لهستان و فراتر از آن بود. با مرگ او در سن 91 سالگي، پرونده يكی از بزرگترين طراحان پوستر در قرن گذشته بسته شد.اما عشق او به هنر و طراحي در ميان آثار بي‌زمان و شاگردان بي‌شمار وي زنده است. این تعداد واژه در توصیف او بسیار کم است و بسنده می‌کنم به همین تعداد و علاقه‌مندان برای آشنایی بیشتر به سراغ اینترنت بروند تا این هنرمند پرآوازه را بیشتر بشناسند. متاسفانه تا به امروز کتاب یا منابعی معتبر از معرفی این هنرمند غافل بودند. طراح گرافيك ژاپني شيگئو فوكودا Shigeo Fukuda اشاره مي‌كند:

” با ديدن آثار توماشفسكي كه براي نخستين بار در مقابل من يك‌جا جمع شده بودند، ناگهان دريافتم كه مفاهيمي حتي بيش از آنچه قبلا دريافته بودم در آنها مستتر است. در هر ضربه قلم‌مويش همان تمركز معنوي وجود دارد كه موردنياز هر خوشنويس ماهر ژاپني است. آنها در پيام‌های خلاصه شده‌شان به راحتی انديشه‌ی ژرف شاعرانه يك هايكوی haiku هفده سيلابی را حمل مي‌كنند و در سادگي كوچك‌شان دنيای نامحدودي را عرضه مي‌كنند.”

دسته‌هاBlog

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *